29 comments
Avatar Placeholder
Batrisyia
apakah hukum jika kita memaksa seseorang untuk memakai tudung labuh hingga menyebabkan seseorang itu berasa rimas dan membuka tudung ?
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Dari segi hukum, paksa orang pakai tudung tidak berdosa.
Avatar Placeholder
w4f4
Artikel² kak nik tunjuk ini memang benar.... Saya pernah bertudung labuh dan mereka berkata kepada saya alim ....dan mereka pon mengumpat pada saya?? .
Terima kasih pasai info ini
Avatar Placeholder
Nuzul
Bnyak2 tudung2 labuh berlagak adakah pakaian xmercerminkan akhlak.Sy kerja bahagian sales ramai jumpa kastemer mcm ni.Hahaha.Bersangka baik la2 ye tapi kita manusia biasa mestila ada xpuas hati jumpa orang2 mcm ni.
Avatar Placeholder
Yana
Assalamualaikum...saya nk tnye? Ape hukum klau kite sekejap bertudung labuh dan sekejap bertudung biasa tetapi masih menutupi dada?
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Seboleh-bolehnya cuba kekalkan menutup aurat dengan sempurna dan berpakaian sopan :-)
Avatar Placeholder
Mizah
Assalamualaikum bagus artikel ni.
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Wassalam.
Alhamdulillah
Avatar Placeholder
thiesnaw
assalamualaikum
saya suka membaca artikel ni
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Alhamdulillah
Semoga memberi input yang berguna
Avatar Placeholder
ina azura
Assalamualaikum.

Aku start pakai tudung labuh ms form 1 . Ms tu skolah agama. So pkai t.labuh th bkn sbb nk pakau sgt pun . Tp sbb dh praturan. lg pun mak ckp msk suka tgk ank pomouan dia pakai t.labuh. so aky ikut je la...

But mmg aku akui.. bila kita buat benda bkn krn Dia, maka kita x kan rasa nikmat pakai t.labuh.

Bl aku dh kwin hby aku bitau org pompuan nmpk nice bila pakai stoking.. so aku ikut je..dia pun ckp dia x suka aku pakai lipstik. Sbb katanya bibir yg cantik tu hny utk suami...haha... aku pun ikut je... walau asalnye rasa rimas itu x bleh ini x bleh

Sampai satu ms, hby tegur aku... tudung sarung ni nmpk pendek.. nmpk n.lemak .. hihi... aku gelak je... aku pun cari t.labuh.. di samping dlm ms yg sama aku cari artikel2 bknaan aurat muslimah. Tp mmg betul... bila kita buat sesuatu krn Dia, krn Nabi Saw suka, krn syariat.. benda tu x kan rasa berat... malah ada terlalu byk hikmah yg Dia bagi cuma kita yg x nk tetima kita yg x nak akui sbb terlalu pikirkan kata2 manusia.

Aku pakai t.labuh ni apa yg org x kata kat aku.. mcm ostajah ct bahiyah...bajet baik konon...ingat pakai t.labuh tu baik sgt ke... huh.. mak pakai t.labuh anak buas(nakal) gila jgk...

Haha.. sume tu x jadi kudis buta buat aku.. sbb aky tau apa yg aku buat nu ialah sbb aku nk buat apa Dia suruh aky buat. Sbb Nabi Saw suruh buat. Sbb hukum syariat suruh buat. Knp kene buat? Knp kene labuhkan tudung? Knp kene pakai stoking? Knp kene pakai bj yg loose2? Knp x leh conteng muka knp x leh pakai lipstik selain utk suami?

Sume psoalan tu aku kaji sniri. Aku cari nas2 dalil2 sniri. Kita x gi majlis ilmu. X sempat. Tp kita ada Tanyalah Ustaz. Kita ada Kalau Dah Jodoh. Kita AlHijrah. Kita ada Oasis. Kita ada IKIM.fm.

Org2 mcm kita yg bkn aliran agama ni bkn nye alasan utk x boleh jd muslim muslimah kesqyangan Nabi saw..kesatangan Allah. Hidayah kdg tu dah lama ketuk pintu hati kita... cuma kita je yg byk bg alasan.

Tq byk2 mak... tq so much my hby... mereka bukan alim ulama.. bkn da'i... tapi aku tau mak ngn hby tegur aku sbb mrka syg aku...

So aku sedang nk konsisten... nk baiki solat. Baiki puasa. Baiki akhlak. Bkn utk dpt pujian, phrgaan manusia. Tp sbb nk dpt redha Allah. Mak aku , hby aku cuma sediakan lorong utk aku pijak landasan yg benar... tp yg buka pintu hati yg bwri kekuatan utk terima kebenaran tak lain tak bukan hanya Allah..

Wassalam.
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Alhamdullah, perkongsian pengalaman yang sangat menarik.

Semoga Allah sentiasa memudahkan Ina supaya sentiasa istiqamah dalam perjuangan ini.
Avatar Placeholder
Saya Jual Tudung Labuh
Alhamdulillah saya suka perkongsian ini. Didoakan dapat memberi manfaat pada semua. Aamiin. :)
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
InsyaaAllah. Amin
Avatar Placeholder
syida
Assalamualaikum, memang benar bila kita memilih untuk berhijrah kearah lebih baik memang mendapat perhatian.. anggaplah semua kata2 yang tidak sedap didengar itu ibarat langau. Apa yang harus kita buat ialah menepisnya dari mengganggu fikiran kita dan ia akan pergi dengan sendiri dari terus mengganggu. Abaikan sahaja kerana setiap kata2 yang dilempar itu sebagai antidote untuk menjadi lebih baik.
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Benar, yang penting kita tetap istiqamah

– walaupun adakalanya amalan tersebut nampak kecil, tetapi kebaikan yang dilaksanakan secara istiqamah itu akan memberikan impak tabiat yang baik kepada pelakunya secara berterusan.

Semoga hati kita terus diberi kekuatan untuk istiqamah.
Avatar Placeholder
Ifa
Terima kasih atas info
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Sama-sama
Avatar
Mazni Azmi
Assalamu'alaikum Wrmbth, Syukur alhamdulillah.

Suka baca artikel ni.

Kita sangat dipengaruhi dengan persekitaran. Kalau kita memakai tudung labuh dan sentiasa bergaul dengan rakan rakan muslimah yang cantik akhlaknya..

Insyaallah baik.

Dan semasa online .. Kita juga boleh perhatikan sahabat kita. Pilih siapa kawan di newsfeed kerana kata2 mereka akan masuk dalam minda secara luar sedar.

:)
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Wassalam, benar tuan.
Persekitaran dan rakan-rakan juga memainkan peranan yang penting.
Avatar
nanang
Bertudung merupakan kewajiban, baik tidaknya hanya Allah yang bisa menilai.
Hide Replies 2
Avatar
Mazni Azmi
Benar.. Semasa masih punya kebebasan memakai tudung.. kita kurang menghargai.

Di eropah sana.. memakai tudung cuba diharamkan..

Betapa mahal untuk berhijab.

Nikmat yang sering disia siakan.

Semasa majlis pengantin .. Majlis kahwin .. Marilah menutup aurat dengan sempurna.

Gambar dalam album tersebut boleh jadi punca osa tanpa di sedari
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Saya bersetuju
Avatar Placeholder
adhwa
Assalam. Sungguh menarik. Saya nak bg cdgn untk phak akuislam. Apa kata kalian terbitkan artikel ini dlmwbentuk buku. Wah mesti lg sernok
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Buat sementara ni, kami belum bercadang mengeluarkan buku. Kami lebih seronok menyebarkan ilmu secara blog buat waktu ini =)
Avatar Placeholder
Khamsi Abdullah
Assalamu'alaikum Tuan Admin dan Nik,

Tulisan yang sangat baik. Simple dan sampai apa yang nak dicakap. Saya kongsi link kat FB ye.

Jazakumullah.
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Boleh Tuan,
Silakan
Avatar
Nik
Syukran Admin . Alhamdulillah . Semoga perkongsian ilmu ini memberi manfaat kepada semua muslimat .
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Alhamdulillah.
Semoga perkongsian daripada Nik ini memberi input yang berguna