24 comments
Avatar Placeholder
Ilham love farah hooooooooi
Saya baru je putus cinta ngan puteri
Avatar Placeholder
IeQa
Setuju sgt,semasa bcinte,sedar tak sedar diri telah jauh dari Allah,semoge Same2 mendapat petunjukNya supaya lbh utamakanNya.
Avatar Placeholder
Ami
As salam..
boleh bagi pendapat.. saya tak tahu if saya mangsa jerat cinta ni..
Tapi mohon pendapat lah kat kwn2 semua ya..
saya dan si dia bru 7bulan berkawan. Kami berumur 20tahun. Masih belajar. Tapi saya rasa salah dgn hubungan nih.. dia syg saya sgt2, n nak saya jd bakal isterinya kelak.. Dia jenis ambil semangat pasangan baru boleh dia fokus pd sesuatu perkara. Dia seringkali ucap kata rinsu sayang buatkan saya rimas dan kdgkala ayat2 mesej seperti nak mintak dipeluk..'kalau awak sebelah saya dah lama tet tet tet..' jelek bukan.. tapi saya nak berubah di jalan Allah sebab saya rasa saya perlu mengabdikan diri dijalanNya dan rasa masih terlalu muda untuk fikir soal cinta antara manusia. saya rasa berdosa dengan Allah. Saya suka ja dia dan syg.. Tapi setiap kali keluar berdua dia suka ambil kesempatan dan halal haram dilupakan.. sudah berkali saya ingatkan tapi masih tak berubah. Tapi saya rasa sedikit serba salah untuk melepaskan dia. sebabnya keluarga dia dah sukakan saya dah restu hubungan kami. dan saya jugak pernah bawa dia berjumpa ahli keluarga saya. adakah saya perlu teruskan hubungan ini dan terus menasihati atau putus krn Allah ? apa2 cadangan sebelum saya ambil keputusan ini sahabat ? :'( dibelenggu.
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Ilham love farah hooooooooi
Sya pun baru putus cinta ni
Avatar Placeholder
jazima
dekat tapi jauh...
Avatar Placeholder
ag hadi safwan bin ag abdullah
cinta yang diredhoi
Avatar Placeholder
Norfatehah
bissmillahirrahmanirrahim.
assalammualaikum.
saya nk tanya pendapat korang la kan...
cmne lak lau sinta manusia itu mendekatkan kita pada ALLAH?
macam saya sendiri bingung sangat...huhu.. saya nk berubah sangat..tapi xde tempat nk bertaut, dah banyak kali saya cuba,namu tersasar balik.

alhamdulillah ALLAH hantar dia kepada saya. dia senior saya, dh lama rupenya dia perhatikan saya dan dia memang baik pun orangnya. lepas dia habis belaja baru dia dekati saya, tu pun melalui sms n ym je. dia ajar saya kenal Al-Quran, ajarkan saya pasal solat..memang terasa dekat sangatt kepada ALLAH dan saya bersyukur sangat boleh kenal dia.

tapi boleh ke camgini? dia memang dah berhajat nak jadikan saya isterinya dan nk bimbing saya, sebab dia tahu saya memang sedang mencari2 cinta ALLAH...keliru..help~
Hide Replies 2
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Alhamdulillah, jika dia berhajat menjadikan anda isterinya, itu adalah suatu yang baik. Terimalah dia jika ia mempunyai ciri2 dan syarat yang dinyatakan oleh Islam.

Adalah lebih elok anda berdua mempunyai hubungan yang halal dahulu, walaupun dia memdidik anda kepada yg lebih baik kerana ia dapat menghindari fitnah
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Norfatehah
alhamdulillah.. xle nk bernikah lagi sbb dye sendri pn bwu nk mula cari kerja n nk kukuhkan kewangan...xcm dlu, de hajat,le je terus kwen..huhuhu...tu la realiti zmn skg~

cmnepon insyaALLAH, mudah2an di permudahkan olehNYA..aminn

btw, mekaseh CEO AkuIslam :)
Avatar Placeholder
Cik Bunga
suka sgt dgn smua penulisan saudari.Allah kurniakan anda bakat yg x smua org ade.as my xperien bout dis topic, text ni amat mmbantu..Syukur pd Allah krn masih mmberi sy pluang utk melihat sebenarnya msih terlalu byk perkara yg lebih INDAH di dalam dunia ni dr 'cinta manusia'..
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
Terima kasih. semoga dapat memberi manfaat.. :)
Avatar Placeholder
ash
cinta monyet bgai gula getah...manisny hanya seketika, cinta slps nikah lbih brmakna
Avatar
Nys
syukran..
bley digunakan utk tarbiah kwn2 sy
Avatar
Abu Basyer
Hmm.. benar. Ramai yang terjerat kerana tak sampai hati nak beritahu yang tercinta. Padahal itu merugikan kita.. Cinta kepada Allah adalah cinta yang abadi.. :)
Avatar Placeholder
syuhaida
thanks atas penulisan yg sangat membantu.Sy mengalaminya skrg.Ingin dilepas tp x sampai ati...alhamdulillah,mungkin anda adalah pengantara daripada Allah untuk membantu dan menyedarkan saya melalui penulisan anda.Teruskan menulis!
Hide Replies 4
Avatar Placeholder
masri
salam..syuhaida....camne ,,,masalah tue dah lama ea...memang cinta nie,,mudah menjeratkan kita..
Avatar Placeholder
Muhamad Naim
semoga memberi input yang baik. terima kasih
Avatar Placeholder
momomo
u can do it syuhaida..
sy prnh rase prasaan cmnie..
sgt ssah untuk melepaskan..
ttp xmustahil..
Avatar
The Black Ninja
Semoga Allah menemukan saudari dengan cinta hakiki yg abadi...
Cinta halal yg diredhai akan menurutinya...

InsyaALLAH...

>> Cinta Hanya Selepas Nikah <<

= )
Avatar
afy
terjerat oleh cinta. argh !
konklusinya ?
Hide Replies 1
Avatar
Abu Basyer
Konklusinya, janganlah menjadi mangsa jerat cinta. Jika kekasih cuba menjerat kita dengan cintanya, putus sahaja! cinta lepas nikah lepas nikah lebih baik...wink2.. :)
Avatar Placeholder
afy
sama seperti apa yg saya alami:(
argh !
Hide Replies 1
Avatar Placeholder
mijah
takpa wey. insyaallah hidop masih panjang kan. doa untuk dapat yang terbaik ok :)
Avatar Placeholder
Edayu
As salam,
Like .. Like .. Like :)